Spanje je močno povezano z dogajanjem v črevesju

Da, res je. Spanje je močno povezano z dogajanjem v črevesju. In s tem ne mislimo na prebavne težave, ki vas lahko prebudijo sredi noči ali vam ne pustijo zaspati.

V črevesju prebiva na milijone bakterij, ki pomagajo prebavljati hrano, jo predelovati v izločke in se spopadati s škodljivimi mikroorganizmi. Strokovnjaki zadnja leta vedno več pozornosti namenjajo črevesju, delu telesa, ki je bil dolgo zapostavljen. Ugotovili so namreč, da je črevesje veliko več kot le ‘kanalizacijski sistem’ človeškega telesa.

Stanje in dogajanje v črevesju namreč vpliva na marsikaj, med drugim tudi na trenutno počutje in načine, kako se človek odziva na stres. Obstaja celo povezava med črevesno floro in depresijo. Tako ni presenetljivo, da sta povezana tudi črevesna flora in spanje. Boljša kot je črevesna flora, bolje spimo, in obratno.

Toda to še ni vse. Novejše raziskave kažejo, da lahko slabo spanje negativno vpliva na črevesno floro, kar posledično vodi do dodatnih težav z zdravjem. A pojdimo po vrsti.

Slabo spanje draži črevesje

Že manjši primanjkljaj spanja lahko precej hitro spremeni sestavo črevesne flore. Strokovnjak za spanje Dr. Michael Breus navaja raziskavo iz leta 2016, v kateri je sodelovalo 9 zdravih mladih moških. Po samo dveh neprespanih nočeh se jim je znatno znižala količina koristnih bakterij v črevesju, opazili pa so tudi spremembe v njeni sestavi.

Črevesje ima velik vpliv na človeško notranjo uro

Vsak človek ima t.i. notranjo uro, ki narekuje njegov cirkadiani ritem in med drugim telesu sporoča, kdaj je čas za spanje. Nedavne raziskave so pokazale, da imajo črevesne bakterije zelo velik vpliv na uravnavanje te človekove notranje ure in s tem posledično na količino spanja.

Vse to lahko vodi v začaran krog. Slaba črevesna flora vodi v slabo spanje, slabo spanje pa v še slabšo črevesno floro. Tveganju so še bolj izpostavljeni ljudje, ki pogosto potujejo v druge časovne pasove, in ljudje, ki delajo v nočnih izmenah. Rezultati raziskave iz leta 2018 kažejo, da so že samo 3 dnevi izmenskega dela dovolj, da se spremeni notranja ura črevesja in trebušne slinavke, kar povzroči težave z metabolizmom in izgubo povezave z ‘glavno’ notranjo uro, ki se nahaja v možganih.

Povezava med slabim spancem, črevesjem in depresijo

V preteklih letih so znanstveniki odkrili možno povezavo med črevesno floro in duševnim zdravjem. Ena od raziskav je pokazala, da se pri ljudeh z depresijo pojavljajo specifični vzorci v ravneh črevesnih bakterij. Zelo verjetno je, da na to vpliva tudi spanje.

Profesor Tim Spector, ki se ukvarja z genetiko in prebavili, je leta 2018 za britanski Guardian povedal: »Vemo, da imajo tako ljudje z depresijo kot ljudje, ki slabo spijo, precej drugačno črevesno floro. To kaže, da utegne obstajati realna povezava med vsemi tremi dejavniki (spanjem, depresijo in črevesno floro, op.p.). Vedno sem ugotovil, da če nekomu pomagamo do boljšega spanja, se izboljša tudi njegova depresija, in obratno. Če bi lahko vplivali tudi na črevesje, bi s tem morda lahko popravili oboje, težave s spanjem in težave motnje razpoloženja.«

A tukaj se še ne konča. Raziskava iz leta 2016 kaže, da lahko črevesna flora vpliva tudi na živčevje, mišljenje in vedenje. Povezava pa gre tudi v obratni smeri, spremembe v vedenju spremenijo sestavo črevesne flore.

Uživanje prebiotikov, jogurta in kefirja lahko pomaga do boljšega spanja

Če slaba črevesna flora pomeni slabo spanje, je odgovor, kako do boljšega spanja, na dlani. Izboljšati je treba črevesno floro. Znanost to potrjuje. Raziskava iz leta 2017 je pokazala, da lahko prebiotiki (npr. česen, čebula, šparglji, banane) pomagajo do boljšega spanja.

Poleg tega se za uravnavanje in ohranjanje zdrave črevesne flore priporočajo tudi fermentirani mlečni izdelki, kot sta jogurt in kefir.

Zdaj torej veste. Na kakovost vašega spanja in počutje lahko vpliva tudi dogajanje v vašem črevesju. In obratno. Zato je pomembno, da se prehranjujete zdravo in z živili, ki blagodejno vplivajo na črevesno floro (polnovredna živila, prebiotiki, fermentirani mlečni izdelki) ter se izogibate hrani, ki obremenjuje črevesje in negativno vpliva na črevesno floro (maščoba, sladkor, bela moka, industrijsko predelana hrana). Ob tem pa si vsak dan zagotovite tudi priporočenih 7 do 8 ur spanja. Povezava med spanjem in črevesjem namreč deluje v obe smeri.

Viri: Sciencedaily, PLOS ONE, Bustle

Uživajte v večkrat
nagrajenih mlečnih izdelkih